Wycieczka na GKW i tydzień z koleją na śląsku

Wycieczka na GKW i tydzień z koleją na śląsku

Przed kilkudniowym pobytem na śląsku, zaplanowałem kilka kolejowych miejsc do odwiedzenia i wykonania zdjęć. Zapraszam do przeczytania fotorelacji z wycieczki po kilku miejscach kolejowych na śląsku oraz zwiedzania najstarszej czynnej kolei wąskotorowej na świecie.

10 czerwca – Katowice Piotrowice

W piątek 10-go czerwca wyjechałem z Warszawy, a wieczorem odwiedziłem przystanek Katowice Piotrowice. Podczas krótkiej przechadzki po okolicach przystanku, udało mi się sfotografować dwa składy PKP Intercity oraz lokomotywę CTLu luzem.

Zobacz wszystkie zdjęcia z tego dnia

11 czerwca – Industriada 2016 – Górnośląskie Koleje Wąskotorowe

Następnego dnia w regionie odbywała się Industriada 2016 – Święto Szlaku Zabytków Techniki. Jednym z głównych punktów w programie Industriady, związanych z kolejnictwem były Górnośląskie Koleje Wąskotorowe w Bytomiu. Wycieczka na najstarszą i nieprzerwanie czynną kolej wąskotorową na Świecie była jednym z celów mojej wycieczki. Kolej powstała w 1853 roku, a trzy lata później, rozpoczęto uruchamianie pierwszych seryjnie wyprodukowanych parowozów wąskotorowych. Na GKW zastosowano także własny rozstaw torów 785mm, a tabor wyposażono we własny sprzęg i zderzaki tak, jak w taborze normalnotorowym. Sieć szybko się rozrastała łącząc huty, kopalnie, fabryki i elektrownie. Przewozy zwiększały się do tego stopnia, że zaszła potrzeba budowy coraz silniejszych parowozów. Na sieci występowały niespotykane na innych kolejach wąskotorowych szlaki dwutorowe. Stacje były osygnalizowane, a nastawnie wyposażone w urządzenia blokowe tak, jak na kolejach normalnotorowych. Najlepszy okres na GKW przypada na drugą dekadę XX wieku. Z całej kilkuset kilometrowej sieci do dziś zachował się odcinek Bytom – Miasteczko Śl. wraz z parowozownią Bytom Karb Wąskotorowy oraz zabytkowa stacja w Rudach z fragmentami szlaku. Nad parowozownią i ocalałą linią kolejową opiekuje się Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych – SGKW Bytom

Przed południem, tuż po przybyciu na stację Bytom Karb Wąskotorowy okazało się, że za moment odjedzie pociąg turystyczny do Bytomia. Po chwili skład złożony z wagonów letniaków oraz lokomotyw Lxd2 na początku i końcu składu ruszył pełen pasażerów. Spontanicznie wybrałem miejsce do zdjęcia i sfotografowałem odjazd. Tuż obok mnie rozpoczynała się wycieczka z przewodnikiem w kierunku parowozowni, do której się przyłączyłem. Dowiedziałem się więcej szczegółów dotyczących historii i funkcjonowania tej kolejki. Przed lokomotywownią stała świeżo wyremontowana lokomotywa WLs75, obok wagom MBd1 i parowóz Las47. Z lewej strony obok torów znajdowała się gastronomia. Po prawej stronie tuż przy linii kolejowej stały wagony, dwie lokomotywy Lxd2 i parowóz Tw47-2558, oczekujący na renowację. Wewnątrz lokomotywowni na ścianach były rozwieszone pamiątki, mapy i zdjęcia. Obok stał wagon Bxhpi w trakcie renowacji, obwieszony fotografiami ze współczesnych lat funkcjonowania kolejki. Następnie rozejrzałem się po okolicy stacji wąskotorowej i odwiedziłem izbę tradycji. Obok stojącej lokomotywy Lxd2 ze składem wagonów, na torze obok były organizowane przejażdżki drezyną ręczną. W międzyczasie na stację wrócił pociąg turystyczny z Bytomia. Korzystając z okazji załapałem się na przejazd wąskotorówką na trasie Bytom Karb Wąskotorowy – Bytom i z powrotem. Na tym odcinku przejazdy były bezpłatne. Trasa kolejki biegnie nad dwiema normalnotorowymi liniami kolejowymi prowadzącymi do Bytomia, po czym kończy się tuż przy peronach stacji w Bytomiu. Dzięki zadbanej infrastrukturze pociąg turystyczny rozpędzał się momentami do najwyższych prędkości, jakie lokomotywa Lxd2 potrafi osiągnąć, czyli około 40km/h. Po skończonej podróży opuściłem skład, a pociąg pojechał dalej do Tarnowskich Gór. Przejazdy wąskotorówką GKW bezpłatne jak i wymagające kupna biletu cieszyły się dużym zainteresowaniem. Moim kolejnym punktem wycieczki tego dnia było zwiedzanie obiektów typowo przemysłowych takich, jak Muzeum Śląskie w Katowicach oraz wejście na Szyb Prezydent w Chorzowie. Wieczorem w oczekiwaniu na pociąg powrotny na stacji Chorzów Batory złapałem dwa przejeżdżające pociągi Intercity.

Zobacz wszystkie zdjęcia z tego dnia

12 czerwca – Katowice Podlesie

Niedzielą 12 czerwca, odbyłem krótki spacer wzdłuż szlaku kolejowego linii nr 139 Katowice – Zwardoń. Dokładnie między przystankami Katowice Piotrowice i Katowice Podlesie. Tuż przy szlaku kolejowym w tamtym miejscu biegnie ulica, więc praktycznie w każdym miejscu można zrobić przyzwoite zdjęcie. Pogoda dopisała tego dnia, lecz nie były to owocne łowy. Jeden towarowy, Pendolino z Bielska Białej i reszta pasażerskich, głównie na jednostkach EN57 i FLIRTach Stadlera.

Zobacz wszystkie zdjęcia z tego dnia

14 czerwca – Tarnowskie Góry

We wtorek odwiedziłem stację Tarnowskie Góry – największą stację rozrządową w Polsce. Podczas dwugodzinnego pobytu trafiło się kilka pociągów towarowych i parę pasażerskich. Niestety, niedługo potem nadeszła burza i przez większość czasu padało. Pomimo zmiennej pogody, która nie przeszkodziła w łowach fotograficznych byłem zadowolony z wizyty w Tarnowskich Górach i pozostałych zwiedzonych w poprzednich dniach miejsc. Ciekawostką, którą zaobserwowałem na tej stacji jest pracująca budka dyżurnego ruchu peronowego. Obecnie w Polsce taka funkcja na stacji jest już bardzo rzadko spotykana. Pod koniec pobytu na stacji od strony Bytomia, nadjechał dość ciekawy i „bogaty” pociąg towarowy PKP Cargo. Lokomotywa EU07-1501 prowadziła skład ok. 30-40 wagonów z załadowanymi, nowymi samochodami Fiat 500. Szkoda, że nie rozejrzałem się po większym obszarze tego potężnego węzła kolejowego, ale do tego potrzebowałbym więcej czasu. Może wrócę tam w przyszłości.

Zobacz wszystkie zdjęcia z tego dnia