Rewitalizacja kolei w Wyszkowie

Rewitalizacja kolei w Wyszkowie

Kilka dni temu zakończyły się prace remontowe na linii kolejowej Tłuszcz – Ostrołęka, które objęły 10-cio kilometrowy odcinek Mostówka – Wyszków. Rewitalizacja oznacza przywrócenie ruchu kolejowego na liniach lub odcinkach linii na których zawieszono przewozy. Te pojęcie stosuje się coraz częściej do przeprowadzania napraw lub podnoszenia parametrów eksploatacyjnych czynnych linii kolejowych. Prace rewitalizacyjne można ostatnio zaobserwować także na linii kolejowej Tłuszcz – Ostrołęka, a dzisiejszy wpis chciałbym poświęcić na przybliżenie wrześniowych działań na szlaku od Mostówki i stacji
w Wyszkowie.

Pierwszego dnia zamknięć szlaku pojawił się skład remontowy. Złożony był z wagonów platform na szyny i podkłady, wagonów mieszkalnych, oczyszczarki tłucznia z wagonami z taśmociągiem, lokomotywą 6Dg-025, wagonami samozsypnymi na nową podsypkę i maszynami torowymi. Dodatkowo miejscami pracowało kilka koparek dwudrogowych. Początkowo prace odbywały się za Mostówką i przesuwały się w kierunku Wyszkowa. Pociąg roboczy wyjeżdżał na szlak około godziny 9 i wracał do Wyszkowa wieczorem tuż po godzinie 18. Kilka dni później odświeżony tor można było dostrzec już przy przystanku
w Lucynowie. W międzyczasie na skrzyżowaniu toru z ul. Pułtuską zamontowano kamery, oświetlenie i megafony oraz wymieniono napędy rogatkowe. 16 września pierwsze efekty remontu toru szlakowego można było zaobserwować w Wyszkowie nieopodal mostu kolejowego i przejazdu na ul. 1 Maja. Tego dnia na przystanku w Rybienku pracowały koparki przy wymianie podkładów. Następnego dnia rozpoczęto działania na stacji w Wyszkowie. Od przejazdu kolejowego przy ul. Zakolejowej
w kierunku peronów przesuwała się oczyszczarka, zbierająca stary tłuczeń. Z drugiej strony na wyjeździe do Mostówki przy wymianie starego rozjazdu krzyżowego przez dwa dni pracowała kilkunastoosobowa ekipa i dwie koparki. 18 września oczyszczarka pracowała przy peronie między kładką, a wymienianym rozjazdem krzyżowym, a rankiem następnego dnia tor szlakowy na stacji był już gotowy. Plac przeładunkowy na stacji posłużył do załadunku nowej podsypki oraz rozładunku zanieczyszczonej ziemi wydobytej przez maszynę z toru. 20 września rozjazd i tor szlakowy był już gotowy do użytku.

Klikając w miniaturki nastąpi przekierowanie do galerii zdjęć z września, na których uwieczniłem najciekawsze momenty z prac na szlaku i stacji w Wyszkowie. Dodatkowo w dziale Informacje > Infografiki pojawiła się nowa grafika przedstawiająca planowane inwestycje kolejowe w okolicy. Zapraszam do obejrzenia.