Zmodernizowane jednostki na linii Tłuszcz – Ostrołęka

Zmodernizowane jednostki na linii Tłuszcz – Ostrołęka

Podróżni korzystający z kolei między Warszawą Wileńską, a Tłuszczem czy Małkinią od dłuższego czasu jeżdżą głównie zmodernizowanymi składami Kolei Mazowieckich co wpływa na zwiększoną jakość usług na tych połączeniach.

Ostatnio także na linii kolejowej Tłuszcz – Ostrołęka coraz częściej można zaobserwować zmodernizowane jednostki elektryczne EN57AL, które wczoraj jak i dziś regularnie pojawiają się na połączeniach naszej linii. Po długich oczekiwaniach także Wyszków i Ostrołęka może liczyć na lepszą jakość podróży samorządowym przewoźnikiem.

Kilka zdań o jednostkach EN57AL

Zespoły trakcyjne EN57AL zmodernizowane przez ,,ZNTK Mińsk Mazowiecki” posiadają nowy układ napędowy oparty o silniki asynchroniczne (bardziej odporne na ekstremalne temperatury niż prądu stałego), rozruch impulsowy, hamulce postojowe oraz hamowanie elektrodynamiczne (hamowanie silnikami oszczędzające klocki hamulcowe). Wizualnie modernizacje przechodzą kabiny maszynisty, czoło pociągu, drzwi oraz część pasażerska. Usunięto przedziały, a w wagonach do dyspozycji są rzędy siedzeń po dwa jedno za drugim oraz klasyczny układ po dwa miejsca naprzeciwko siebie. Okna zostały wymienione na szczelniejsze z podwójnymi szybami, a w pociągu panuje optymalna temperatura którą zapewnia klimatyzacja. Jednostka posiada nową toaletę, a niektóre z nich (opcjonalne wersje) także biletomat na pokładzie. Pociąg został przystosowany do obsługi podróżnych poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz w stojaki na rowery. Między każdymi siedzeniami do dyspozycji znajdują się gniazdka elektryczne 230V, a na pokładzie można skorzystać z bezprzewodowej sieci WiFi Kolei Mazowieckich. Względem klasycznych jednostek używanych rozkładowo maksymalnie do 100km/h, EN57AL mogą poruszać się z prędkością do 120km/h.

Podróżując tymi składami można zauważyć lekkie niedociągnięcia modernizacji spowodowane głównie oryginalną konstrukcją pojazdu. Trafiają się miejsca, gdzie nie ma przy nich okna, bądź jest ich fragment. Natomiast pojazdy są bezawaryjne, jazda nimi jest przyjemniejsza a modernizowanych jednostek przybywa. Mam nadzieję, że w przyszłości potencjał tych zespołów trakcyjnych wraz z coraz lepszą infrastrukturą zostanie wykorzystany na przykładowo bezpośrednich czy przyspieszonych połączeniach z Wyszkowa do Warszawy.

Zdjęcia jednostki w Wyszkowie




Nie po raz pierwszy na naszej linii kolejowej ma swój ,,debiut” tabor Kolei Mazowieckich inny, niż klasyczne jednostki EN57 czy szynobusy. W 2011 roku na połączeniach Warszawa Wil. – Wyszków kursowały wtedy nowo zmodernizowane, czterowagonowe zespoły EN71 (zdjęcia w galerii) o których opowiem wkrótce.

Pod tym linkiem znajdują się zdjęcia min. zespołów EN57AL na połączeniach między Tłuszczem, a Warszawą które sfotografowałem w listopadzie 2016 roku.