Stacja Łapy. Śladem linii do Ostrołęki
Będąc w podróży do Białegostoku postanowiłem zatrzymać się na godzinę w Łapach celem udania się na krótkie przejście wzdłuż linii kolejowej nr 36 Ostrołęka – Łapy, na której zawieszono ruch pasażerski w 2000 roku. Na tej linii byłem do tej pory między Ostrołęką, a Śniadowem z okazji uruchomienia pociągu specjalnego w 2014 roku i przejazdem przez Łapy widząc wyłącznie z okna oddalający się, nieużywany szlak.
Swoją krótką wyprawę wzdłuż ostatnich kilometrów tej linii rozpocząłem rano na stacji Łapy. Naprzeciwko peronów mieści się ZNTK w Łapach S.A. który jak zaobserwowałem wykonuje naprawy wagonów towarowych. Po przejściu kilkuset metrów udałem się na kładkę. Stamtąd bardzo dobrze widać dwutorowy szlak linii nr 6 Zielonka – Kuźnica Białostocka oraz zakończenie linii z Ostrołęki na rozjeździe km 88,555 (widoczny na zdjęciu tego wpisu), a patrząc w kierunku Warszawy odchodzący w prawo szlak tej linii. Między dwoma szlakami znajduje się kilka domów, co w przeszłości musiało wpłynąć na właśnie taki, nietypowy przebieg jednotoru do Ostrołęki. Dalej, tuż za semaforem wjazdowym na km 87,1 kończy się odcinek zelektryfikowany w 1983r.
Około 300m dalej prostego toru przecina przejazd kolejowy, a linia zatacza łuk w prawo przechodząc pod wiaduktem i kilkadziesiąt metrów dalej tuż przed jego końcem przecina się na km 86,388 z drogą będącą praktycznie na granicy miasta. Przed przejazdem kolejowym znajduje się jednokomorowa tarcza ostrzegawcza, która ku mojemu zdziwieniu świeciła się. Następnie drodze powrotnej do stacji uwieczniłem także szlak dwutorowej linii w kierunku Warszawy.
Na stacji Łapy zatrzymują się pociągi PKP Intercity oraz Przewozów Regionalnych kursujących między Białymstokiem, a Szepietowem. Peron pierwszy służył dawniej do obsługi pociągów z i do Ostrołęki. Używa się go jedynie do wyprawiania pociągów Regio relacji Łapy – Kuźnica Białostocka.
Likwidacja połączeń pasażerskich na linii nr 36 w 2000 roku spowodowała odcięcie kolei między Ostrołęką, a Białymstokiem. Idąc wzdłuż można zaobserwować tor szlakowy w dość dobrym stanie. Wygląda jakby od kilku miesięcy nic po nim nie jeździło, a od likwidacji połączeń jedyny ruch od strony Łap stanowią na chwilę obecną drezyny PKP PLK.
Kolejnym ciekawym faktem na który chciałbym zwrócić uwagę jest lekceważące podejście do faktycznego stanu linii Ostrołęka – Łapy. W dwa sezony wiosna/jesień roku 1987-88 wyremontowano prawie 70km linii kolejowej podnosząc prędkość do 80km/h. Rok 2000 przyniósł ze sobą upadek połączeń pasażerskich, a w konsekwencji prawie całej linii. Dowodem na fakt tego remontu stanowi rozkład jazdy: bezpośrednie połączenie Ostrołęka – Białystok w latach 1985-86 pokonywało ten dystans w 228 min, a w 1988-89 skróciło się do 162 min. Dość intrygującą rzeczą jest to, że od wielu lat w wykazach PKP PLK na 47 kilometrach w środku właśnie tego wyremontowanego pod koniec lat 80-tych toru widnieje prędkość maksymalna 0km/h. Prawdopodobnie jest to spowodowane m.in. zamkniętymi posterunkami ruchu lecz nietrudno wyobrazić sobie dodatkowych powodów…
Linie 36 oraz 29 w niedalekiej przyszłości mają posłużyć jako objazd dla pociągów PKP Intercity Warszawa – Białystok. W tym celu przeprowadzone zostać mają prace, które zaznaczyłem na infografice inwestycji kolejowych w regionie (dział infografiki).