Przegląd rozkładu jazdy 1990-92

Tematem dzisiejszego wpisu jest jeden z najlepszych rozkładów jazdy w historii linii Tłuszcz – Ostrołęka. Na rozkładzie zakreśliłem relacje pociągów i ich numery by lepiej zobrazować czytelnikom, jak wyglądała organizacja ruchu na linii i jakie znaczenie miała stacja w Wyszkowie w tamtym okresie.

Warto zwrócić uwagę na dużą liczbę pociągów bezpośrednich do Warszawy i tylko dwie pary dodatkowych kursów Tłuszcz – Wyszków. Trafiały się też pociągi dodatkowe Wyszków – Ostrołęka. Część z nich na stacji w Wyszkowie kończyła bieg, a podróż dalej kontynuowano po przesiadce (gruba pozioma przerywana linia) na bezpośredni pociąg do Warszawy. By zmieścić połączenia w tabelach rozkładów zastosowano tutaj podwójne kolumny z numeracjami pociągów i pogrubioną, przerywaną linią między połączeniami z Wyszkowa. Dziwi także mała ilość zwykłych kursów Tłuszcz – Ostrołęka, które dzisiaj są podstawą na tej linii. Oprócz tego z Poznania jeździł pociąg dalekobieżny do Ostrołęki. Jako pospieszny jechał do stacji Warszawa Centralna, zmieniał numer, jako przyspieszony jechał do Tłuszcza i dalej jechał do nas jako poc. osobowy z zatrzymaniem na każdym przystanku. Jednym z ostatnich pociągów pospiesznych na linii był pociąg KURPIE rel. Ostrołęka – Warszawa Zachodnia z zatrzymaniem w Wyszkowie. Czas przejazdu Wyszków – Warszawa Wsch. wynosił około 83min. Dzisiaj taki pociąg  pokonywałby ten dystans w około 45min. W mojej ocenie rozwiązanie z przesiadką na stacji w Wyszkowie z pociągu z Ostrołęki do bezpośredniego Wyszków – Warszawa Wil. by nie dublować połączeń jest lepszym rozwiązaniem, niż bieganie między peronami na st. Tłuszcz i oczekiwanie na podstawienie się pociągu lub na przesiadkowy pociąg z Małkini czy Łochowa. Krótkie wahadła z Ostrołęki do Wyszkowa z przesiadką na bezpośrednie pociągi z Wyszkowa do Warszawy Wileńskiej w mojej ocenie mogłyby być bardziej interesujące dla Wyszkowa. Rocznie z kolei w Wyszkowie korzysta więcej osób, niż w Ostrołęce, dlatego kolej powinna najpierw postawić na bliżej położony region od stolicy. 

Czy takie rozwiązania sprzed prawie trzydziestu lat zdałoby dziś egzamin? Myślę, że tak, ale pod warunkiem dobrej oferty i stopniowego wprowadzania coraz większej ilości pociągów tj. Wyszków – Warszawa Wileńska o przemyślanych godzinach. Zapraszam do pisania własnych opinii na ten temat pod postem na stronie facebookowej lub na skrzynkę poprzez dział kontaktowy na stronie.

Kliknij aby zobaczyć pełny rozmiar grafiki w nowej karcie.

 

Aktualizacja 12.12.2018 – porównanie połączeń




Similar Posts