Urząd Marszałkowski odpowiada na publikację!

Urząd Marszałkowski odpowiada na publikację!

Miesiąc temu za pośrednictwem wydanej publikacji postanowiłem sprawdzić, jak wygląda strategia działania samorządu województwa mazowieckiego dla przewozów na linii Tłuszcz — Ostrołęka w kontekście wprowadzenia nowego rozkładu jazdy. W tym celu wysłałem publikację mailowo na skrzynkę UM ds. kolei.
Po miesiącu oczekiwania otrzymałem obszerną odpowiedź od dyrektor departamentu nieruchomości i infrastruktury.
Treść zawiera przedstawienie sytuacji na linii, problemy organizatora przewozów, badania frekwencyjne przeprowadzone w ubiegłym roku oraz znaczenie modernizacji linii w kontekście poprawy przewozów.
Zgadzam się z tym, że odcinek szczególnie od Wyszkowa do Ostrołęki stanowi problem głównie przez przepustowość, czas przejazdu między mijankami, czy też likwidacje np. w Dalekim. Natomiast zwracam uwagę, że obecnie pociąg między Warszawą Wileńską, a Mostówką może jechać z prędkością rozkładową 100 km/h i dalej do Wyszkowa z prędkością do 80 km/h, co jest historycznym osiągnięciem i uważam, że już teraz sensownym jest przywracanie takich połączeń bezpośrednich do Wyszkowa. Ostrołęka na lepszy czas przejazdu, tak czy inaczej, musi poczekać do modernizacji. Cieszy fakt, że Koleje Maz. i samorząd ws. remontu linii postulowały do PKP PLK w sprawie m. in. wybudowania trzeciego peronu w Wyszkowie, cogodzinnej częstotliwości kursowania i prędkości nie mniejszej, niż 120 km/h.
Kolejną sprawą jest kwestia badania frekwencji. Niestety jest to badanie sprzed roku, które prawdopodobnie realizowane było przed przywróceniem pociągu Ostrołęka — Warszawa Zachodnia, gdyż nie ma o nim wzmianki. Z moich obserwacji wynika, że w pierwszych dniach kursowania tego połączenia w Wyszkowie wsiadały 3 osoby. Teraz jest to pomiędzy 11-15 osób. Wciąż mało, lecz wzrost pięciokrotny. Niestety, jak wspomniałem w publikacji, dalej większość osób przesiada się w Tłuszczu na połączenie do Wileńskiej. Zabrakło moim zdaniem oceny głównych moich pomysłów, jak pociągi przyspieszone, czy kompletna reorganizacja ruchu, mająca wyprowadzić linię z sideł lat 70.
Osobiście bardzo się cieszę, że moje sugestie dotyczące realizacji przewozów kolejowych w regionie i działania związane z popularyzacją transportu kolejowego w regionie zostały zauważone przez osobę odpowiedzialną za transport w województwie. Mam nadzieję, że jest to krok ku poprawie dostępności kolei dla pasażerów.

Treść pisma: