EN57-038 najstarszym czynnym zespołem trakcyjnym w Polsce!

EN57-038 najstarszym czynnym zespołem trakcyjnym w Polsce!

Jeździliście nim? Oto nieśmiertelny pojazd linii Tłuszcz — Ostrołęka!
EN57 nr 038 (*z WiFi) Kolei Mazowieckich jest najstarszym, czynnym elektrycznym zespołem trakcyjnym w Polsce!
Tydzień temu na Śląsku zorganizowano pożegnalny przejazd jednostki nr 022 pt. „Żegnaj plastik”, słynącej z plastikowych, ortopedycznych siedzeń. Kilka dni później śląskiej jednostce wygasło świadectwo sprawności technicznej i prawdopodobnie nie będzie dalej naprawiana. Oznacza to, że tytuł najstarszego zespołu trakcyjnego, jaki czynnie jeździ po polskich torach, trafia do EN57-038 Kolei Mazowieckich. Nazywany przez pracowników „babcia”, stacjonuje w Tłuszczu.

Skąd wziął się na Mazowszu i dlaczego często jeździ na linii Tłuszcz — Ostrołęka? Na początek krótki zarys historyczny pojazdu.
9 kwietnia 1963 r. trójczłonowy pojazd przyjęto na stan PKP i do roku 2003 przemierzał szlaki Małopolski. W roku 2003 jednostkę wysłano z Krakowa w delegację (a później przydzielono) do ZPR Warszawa. Trójczłon zaczął pojawiać się m.in. na pociągach Warszawa Wileńska — Wyszków i tutaj zaczyna się jego historia z linią Tłuszcz — Ostrołęka.
Jeden z wagonów jednostki jest jeszcze starszy. W 2004 r. wagon „rb” pojazdu został spalony przez wandali, a do reanimowania 038 posłużył wagon „rb” z EN57-017 (1962r). W roku 2012 jednostkę można było spotkać także na popołudniowym pociągu Ostrołęka – Warszawa Zachodnia. Do marca 2017 roku pojazd posiadał stary system hamulca elektropneumatycznego Knorr, którego montowano w pierwszych egzemplarzach serii, a to dyskwalifikowało jednostkę do współpracy w składach z nowszymi egzemplarzami, jakich używano w aglomeracji Warszawskiej. Po naprawie wymieniono system hamulca oraz zamontowano sieć WiFi Kolei Mazowieckich, co jest nietypowe w 54-letnim pociągu. Mimo krótkiego epizodu w składach w węźle Warszawskim, 038 dalej jeździ w pojedynkę do Ostrołęki i prawdopodobnie pojeździ jeszcze z rok. Rozważano też pomysł modernizacji jednostki do standardu AL, o którym pisałem na stronie, lecz podobno stwierdzono, że konstrukcja by tego nie wytrzymała.
Teraz wsiadając do pociągu, możecie śmiało zwracać uwagę na numer pojazdu. Wspomniany 38 to kawał kolejowej historii, czynny eksponat muzealny, który swoją obecnością na połączeniach Tłuszcz — Ostrołęka jest ciekawostką wyróżniającą linię.

Wszystkie obecnie wgrane zdjęcia pojazdu z różnych lat znajdują się w galerii foto pod tym linkiem.