Pociąg Poznań – Ostrołęka na fotografii
Uzupełnieniem jednego z ostatnich wpisów na temat archiwalnych zdjęć najciekawszych pociągów w historii linii kolejowej Tłuszcz — Ostrołęka jest kolejna, prawdopodobnie jedyna fotografia pociągu Poznań Główny – Ostrołęka, która właśnie trafiła do zbiorów serwisu.
Renek – autor fotografii, zamieszkujący w tamtym okresie okolice stacji Przetycz twierdzi, że zdjęcie zostało wykonane około 1991 roku. Jako ciekawostkę dodam, że zdjęcia te oraz pociągu „Kurpie” w 1992 roku, były spontanicznymi kadrami, często bardziej jako eksperymenty fotograficzne. Jak widać, foto eksperymenty kolegi poskutkowały uwiecznieniem dwóch najciekawszych pociągów kursujących na naszej linii Tłuszcz — Ostrołęka pod koniec XX wieku.
Pociąg Poznań Główny — Ostrołęka — Poznań Główny pierwszy raz pojawił się w rozkładzie jazdy 29 maja 1988 roku, a po raz ostatni pojechał 1 czerwca 1991 roku. Na trasie miał trzy kategorie:
- Pośpieszny – 71102 na odcinku Poznań Główny — Warszawa Centralna.
- Przyspieszony jako 71111 z Warszawy Centralnej do Tłuszcza z zatrzymaniem w Wołominie.
- Osobowy od Tłuszcza do Ostrołęki z zatrzymaniem na każdym przystanku.
Analogicznie w drodze powrotnej: 17112 i 17101.
Prowadzony był głównie lokomotywami serii ET22 w zestawieniu 4-5 wagonów. Na fotografii widać wagon klasy pierwszej w składzie, lokomotywę ET22, podniesiony semafor kształtowy wskazujący „wolną drogę” w kierunku Ostrołęki oraz wagony węglarki stojące na obecnie nieczynnym torze do rampy przeładunkowej na stacji Przetycz. Do dzisiaj klasyczna sygnalizacja tego typu działa na st. Przetycz, będąc ostatnią stacją na linii nr 29 z takim systemem.
Powyżej fotografia, która w oryginale była mniejsza, w sepii i posiadała trochę skaz, więc postarałem „wyciągnąć” z niej tyle, na ile potrafię. Dodatkowo zamieszczam fragment ze strony enkol.pl dodatku 2A do Służbowego Rozkładu Jazdy Pociągów z 1990 roku, w którym znajdują się obiegi i stacje macierzyste składów do obsługi pociągów. Od lewej rubryki obiegiem nr 7012 jest omawiany pociąg, numeracje, relacja z rozpoczęciem i skończeniem biegu, liczba składów w obiegu (1) oraz macierzysta stacją wagonów w składzie czyli Poznań Główny.