EN57-038 powraca w historycznej odsłonie!
Dzień dobry. Jak zapewne część z was wie, Koleje Mazowieckie postanowiły
przywrócić barwy historyczne przy okazji naprawy najstarszej czynnej jednostki w Polsce: EN57-038. To nasz stały bywalec na linii Tłuszcz – Ostrołęka, którego niedługo znowu zobaczymy na szlaku, jak widać tym razem w wersji retro. Przewoźnicy od kilku lat starają się malować pojedyncze egzemplarze swoich pojazdów w barwy historyczne z różnych epok jako gratka dla pasjonatów kolei i urozmaicenie swojej floty. Zawsze budzi to różne zdania i emocje. Wróćmy do naszej „Babci” 038, jak powinna wyglądać prawie że idealnie? Ponieważ jest to pierwszy taki projekt spółki KM, chciałbym na podstawie zdjęcia ze strony przewoźnika przedstawić propozycje niewielkich poprawek dla Koleje Mazowieckie – KM: Kolorystyka pojazdu jest w porządku, 58-letnia błyszcząca „Babcia” wygląda w tej szacie bardzo dobrze. Chciałbym skupić się tylko na trzech detalach.
– Krajowe oznaczenie pojazdu: Kiedyś jednostki na czołownicach oznaczane były pod górnym reflektorem mniej więcej pomiędzy wycieraczkami. Zaprezentowałem to poglądowo na obrazku. Seria nad lewym oknem, numer taborowy i wagon nad prawym. Same obecne usytuowanie krajowego oznaczenia po lewej stronie od sprzęgu budzi efekt asymetrii, a również z zasłyszanych informacji nie jest zbyt wygodne dla pracowników kolei.
– Oznaczenie EVN „2 120 724 itd.”: Szanowne Koleje Mazowieckie, już od wielu lat z tego, co jest mi wiadome, NIE JEST OBOWIĄZKOWE stosowanie tego typu oznaczeń na czołach pojazdów, tym bardziej można z niego zrezygnować na cele historycznego schematu malowania. Spółki z Grupy PKP tego już na czołach lokomotyw nie stosują, a jeśli już, to tak jak inni przewoźnicy można nałożyć te oznaczenia co najmniej czterokrotnie mniejsze.
– Logotyp przewoźnika: Z racji, że jest to kwestia firmy, identyfikacji wizualnej itd. zakładam, że logo na czole pojazdu (niestety) musi zostać. Dlatego jedynie chciałbym zaproponować jego lekkie zmniejszenie i usytuowanie w miejsce olbrzymich, robiących największe zamieszanie w tym projekcie oznaczeń „EVN”.
Reasumując. Wszyscy cieszymy się, że żywy eksponat muzealny EN57-038 po naprawie rewizyjnej również wizualnie wraca do swoich korzeni i będzie kursować dalej, tym bardziej na linii do Ostrołęki. Mamy nadzieję, że w Kolejach Mazowieckich pochylicie się nad powyższymi propozycjami i przynajmniej częściowo postaracie się je zastosować. Wszystkim nam zależy na dbaniu o historię, ale najważniejsze, by nie robiła się z tego „chistoria”. Zauważcie też, że tym projektem obudziliście „Przewozy Regionalne” ze snu zimowego, którym nagle akurat teraz przypomniało się o gnijącym na bocznicy, wpisanym do rejestru zabytków EN57-001. Pozdrawiamy!