Debiut zabytkowej EP05-23 PKP Intercity na linii Tłuszcz — Ostrołęka

W sobotę 4 czerwca 2022 roku po raz pierwszy w historii na linii kolejowej Tłuszcz — Ostrołęka pojawiła się lokomotywa elektryczna EP05-23. Seria tych elektrowozów była pierwszą w Polsce, której maksymalna prędkość konstrukcyjna wynosiła 160 km/h i zapoczątkowała erę pociągów ekspresowych, najpierw na linii Warszawa — Poznań, a później na Centralnej Magistrali Kolejowej.
Wyprodukowana w Czechosłowacji (Škoda 44E-4329) w 1961 roku jako elektryczna lokomotywa uniwersalna do prędkości 120 km/h (seria EU05) została poddana w latach 70. modyfikacjom w Polsce, które pozwoliły na osiągnięcie prędkości 160 km/h i przekierowanie do ruchu pasażerskiego prawie całej serii.

Obecnie odrestaurowana w 2017 roku EP05 nr 23 jako czynny zabytek okazjonalnie jest wykorzystywana do ciągnięcia pociągów specjalnych i czasami planowych. Tym razem luzem bez składu wybrała się w planie 996095 Warszawa Grochów — Ostrołęka i 116094 Ostrołęka — Warszawa Grochów w celu utrzymania zapoznania szlaku do Ostrołęki przez maszynistów PKP Intercity w razie potrzeby objazdów linii do Białegostoku.
Z całej serii EU05 (później EP05) zachowały się tylko 3 sztuki:

  • nr 16 niesprawna z uszkodzonym silnikiem w lokomotywowni Warszawa Odolany
  • nr 22 odrestaurowana przez KSK Wrocław jako ekspozycja
  • nr 23 jedyna w czynnym ruchu w PKP Intercity

Poniżej fotorelacja kol. Pawła Mielniczaka i Patryka Kurędy, którzy sfotografowali przejazdy lokomotywy na klimatycznej stacji w Przetyczy.

EP05-23 luzem w rel. Warszawa Grochów — Ostrołęka opuszcza Przetycz fot. Patryk Kuręda
EP05-23 luzem w rel. Ostrołęka — Warszawa Grochów opuszcza Przetycz. fot. Paweł Mielniczak
EP05-23 luzem w rel. Ostrołęka — Warszawa Grochów opuszcza Przetycz fot. Patryk Kuręda

Similar Posts