Petycja! Przywracamy nocny pociąg do Wyszkowa.
Naszą petycję kierujemy przede wszystkim do organizatora przewozu w województwie mazowieckim oraz samych kolei Mazowieckich.
Link do petycji: https://www.petycjeonline.com/wydluzenie_relacji_pociagu_nr_10657_do_wyszkowa_przeciwko_wykluczeniu_komunikacyjnemu_miasta
Szanowni Państwo! Ostatnie lata dla komunikacji pomiędzy Wyszkowem, a Warszawą stały się uciążliwe. Część autobusów przeistoczyła się w niekomfortowe busy, częstotliwość kursowania w ciągu ostatnich 20 lat spadła, z 15 min, do nawet 60 min. Ostatni autobus z Warszawy do Wyszkowa odjeżdżający o godz. 22:30, został niedawno zlikwidowany. Fakt ten nie został podany do wiadomości mieszkańców. Mieszkańcom Wyszkowa i okolic pozostaje jedynie kurs o godzinie 21:45. „Oficjalny” rozkład jazdy autobusów nie istnieje i jest oparty na szczątkowych informacjach pozyskanych z internetu. Na przystankach znajdują się nieaktualne wywieszki, m.in.: na dw. Wileńskim. Niedawno usunięty rozkład jazdy na stronie internetowej Gminy Wyszków długo przekazywał nieprawdziwe informacje.
Temat jakim jest transport kolejowy dla władz miasta i gminy nie istnieje. Nie zauważalne są żadne sygnały o próbie wywierania presji na województwie w celu poprawy połączeń. Zamiast tego w Wyszkowie zajmujemy się pomysłami na atrakcje oddające hołd kolei i zagospodarowanie wokół stacji: sprowadzanie drewnianych wagonów, kolejką lilipucią, czy przeróbek budynku dworca, (i tak nieczynnego w nocy). Wszyscy czekają na zbawienną modernizację linii kolejowej, która może zacznie się za 10 lat…
Przewoźnik „Koleje Mazowieckie” w żadnej formie nie analizuje potrzeb mieszkańców Mazowsza z dostępem do transportu kolejowego. Oprócz uruchomienia weekendowego pociągu przyspieszonego cyt. „na próbę”, rozkład jazdy, przypominający relikt PRL z lat 70, nadal nie odpowiada potrzebom osób dla których kolej jest jedynym środkiem transportu z stolicą.
Koleje Mazowieckie nie podejmują próby przełamania przesiadkowego statusu quo i zwiększania liczby połączeń bezpośrednich po licznych remontach linii kolejowych i podnoszeniu prędkości. Mieszkańcy Wyszkowa już w połowie lat 80. przyzwyczaili się do bezpośrednich pociągów, które od 1993 roku zaczęto w zwiększonym stopniu likwidować. Wyszków w 1988 roku utracił najpóźniejsze połączenie bezpośrednie z Warszawy Wileńskiej o godzinie 23:20.
Mamy dość wykluczenia komunikacyjnego, które ciąży na nas w tym w 27 tys. mieście oddalonym godzinę od stolicy kraju. Również nie jesteśmy zainteresowani spychologią w postaci przykładowych wymówek o „taborze nieprzystosowanym do peronów” na linii Tłuszcz – Ostrołęka, czy o 20 km odcinku jednotorowym Tłuszcz – Wyszków z mijanką w Mostówce. W latach 1990-1992 mieliśmy 11 bezpośrednich pociągów do Warszawy Wileńskiej i 9 powrotnych.
Codziennie po naszej linii jeżdżą dostosowane do niskich peronów, zmodernizowane jednostki EN57AL, z klimatyzacją, monitoringiem, gniazdkami i WiFi, głównie w pociągach bezpośrednich z Warszawy, którym z pewnością można poprawić obiegi. W dobie konkurencji w postaci trasy S-8 i niepewnych autobusów, rozwiązanie „czeskie” w postaci przesiadek w naszym przypadku znacznie pogarsza atrakcyjność połączeń kolejowych.
Mamy nadzieje, że ta petycja to wstęp do poprawy kolei pasażerskiej w naszym mieście, które niczym nie jest gorsze od: Góry Kalwarii, Mrozów, Garwolina, Nasielska, Żyrardowa, czy Sochaczewa – miast w identycznym dystansie, do których można dostać się koleją późnym wieczorem.