Wyszków w swojej historii nie był węzłem kolejowym, gdzie zachodziła potrzeba budowy lokomotywowni. Stąd też do Wyszkowa nie były formalnie przypisane lokomotywy PKP. Natomiast w czasach świetności z kolei korzystało kilka większych zakładów przemysłowych, do których poprowadzone były bocznice. By usprawnić obsługę wagonów, na stan zakładów przydzielano małe lokomotywy manewrowe, głównie serii 409Da. Jest to dość popularna w Polsce seria maszyn o małej mocy (180KM) dla przemysłu i wiele z nich jest eksploatowanych do dziś. W tym wątku chciałbym podzielić się własnymi obserwacjami odnośnie taboru kolejowego jaki przez lata skrywał wyszkowski przemysł.
409Da na bocznicy ,,Pole” przy WCMB w Wyszkowie.
Gdy rozpoczynałem dokumentowanie terenów kolejowych, przechadzając się po wyszkowskiej bocznicy nieopodal WCMB odkryłem w stojącym garażu jedną z lokomotyw tej serii. Dzięki otworom na łańcuchy w drzwiach udało mi się zrobić zdjęcie. Gdy zaczęły przyjeżdżać transporty z tynkiem maszynowym KNAUF do WCMB w 2009 roku, lokomotywa pracowała na moich oczach podstawiając długie „transwaggony” z Niemiec pod rampę magazynu. Zrobiłem także ukradkiem zdjęcie podczas rozładunku, lecz musiałem szybko opuścić obiekt. Numeru lokomotywy stacjonującej na bocznicy w garażu tuż przy WCMB niestety nie uchwyciłem. Lokomotywa około 2013 roku została wywieziona z garażu, a tory w tamtym miejscu zostały usunięte.
409Da-46 oraz 409Da-348 na terenie przetwórni pasz w Wyszkowie.
Wysadzenie silosów bacutilu latem 2010 roku odsłoniło trochę kolejowych rzeczy na terenie tego kompleksu. W 2011 roku dostrzegłem na terenie zakładu dwie małe lokomotywy tej serii. Stwierdziłem, że warto spróbować wejść i dzięki uprzejmości ochrony mogłem swobodnie rozejrzeć się i zrobić kilka zdjęć tym maszynom. Wyglądało na to, że zostały wyprowadzone zakładowego garażu, do którego usunięto tor. Dzięki udokumetnowaniu fotograficznemu maszyn zapamiętałem najważniejsze informacje. Obie lokomotywy miały przeprowadzone naprawy w ZNTK Wrocław:
409Da-46 – Fabryka Lokomotyw w Chrzanowie nr 5591, 1966r. Naprawa główna w ZNTK Wrocław 19.10.95
409Da-348 – Fabryka Lokomotyw w Chrzanowie, 1967r. Naprawa główna w ZNTK Wrocław 30.07.88
Dzięki garażowaniu maszyn duch czasu nie zniszczył ich zbyt mocno. Lokomotywy sprawiały wrażenie, że były niedawno uruchamiane. Silniki były w dobrym stanie, czuć było zapach oleju, a będąc w środku tych lokomotyw, mogłem przyjrzeć się w jakim są stanie. 409Da nr 46 (starsza), która miała naprawę później prawdodpobonie była sprawna, a w kabinie było dość czysto. Pulpit miał dość dobrze zachowane przyrządy pomiarowe. Dzięki oryginalnej tabliczce znamionowej dowiedziałem o dokładnym roku produkcji i numerze fabrycznym. Natomiast maszyna z numerem 348 wyglądała na nie do końca sprawną i bardziej zapuszczoną. Po mojej wizycie lokomotywy stały tam jeszcze przez pewien czas, lecz później zniknęły. Zostały prawdopodobnie sprzedane i wywiezione.
Lokomotywy w pozostałych zakładach.
Domniemam, że na terenie huty szkła mogła także stacjonować lokomotywa zakładowa tego typu. Zaraz za pierwszymi rozjazdami na terenie huty po lewej stronie stoi garaż podobny wymiarami do tego, który znajduje się na bocznicy obok WCMB. Na zdjęciu satelitarnym widać rozjazd odchodzący do garażu z usuniętym fragmentem toru do budynku. Nieznane są też szczegóły stacjonowania takich lokomotyw przy fabryce mebli. W miejscu przebiegu toru do rampy stoi budynek, który obecnie jest używany przez skup złomu. W przeszłości służył jako garaż na lokomotywę.
Do 2011 roku z pewnością takich lokomotyw w Wyszkowie zachowały się trzy sztuki. Niestety obecnie zostały po nich wspomnienia i pamiątkowe zdjęcia, które w porę udało mi się wykonać.
Aktualizacja 4.07.2016
Na terenie huty szkła także stacjonowała lokomotywa serii 409Da. Fabryka mebli w czasach świetności prawdopodobnie posiadała lokomotywę SM42.
Gdyby ktoś chciał się podzielić dodatkowymi informacjami w tym temacie, zapraszam do działu kontakt lub poprzez wiadomość na stronie facebookowej.