Historia bezpośrednich połączeń z Warszawą na linii kolejowej Tłuszcz — Ostrołęka.
Nowa infografika (1.12.2019). Zestawienie bezpośrednich połączeń z Wyszkowa i Ostrołęki do Warszawy Wschodniej / Wileńskiej od momentu pełnego przywrócenia ruchu na linii kolejowej Tłuszcz — Ostrołęka po II Wojnie Światowej. Uwzględniony został również pociąg pośpieszny „Kurpie” Ostrołęka — Warszawa Zach. — Ostrołęka oraz sezonowy poc. pośpieszny Bielsko-Biała — Olsztyn — Kędzierzyn Koźle.
Po kilku wyczerpujących godzinach rozszyfrowywania tabel Sieciowych Rozkładów Jazdy Pociągów powstał taki wykres.
Na pierwszy rzut oka możemy wyróżnić kilka rzeczy:
Pociągi Wyszków — Warszawa ruszyły tuż po elektryfikacji linii, która wprowadziła nowy standard podróży koleją.
W 1988 i 1989 roku po linii kursowały dwa pociągi pośpieszne. Wtedy Ostrołęka miała najlepszą sytuację pociągów bezpośrednich, gdy oprócz jednej pary osobowego, jeździły dwie pary pośpiesznych.
W 1991 roku do Wyszkowa kursowało najwięcej pociągów osobowych z Warszawy w historii linii i do dziś ten rekord nie został pobity.
Widać też kryzys na kolei lat 90 i stopniowe kasowanie połączeń, a należy pamiętać, że to wykres tylko kursów bezpośrednich.
Jedną z pierwszych rzeczy po rozpoczęciu działalności przewozowej przez Koleje Mazowieckie była czasowa likwidacja pociągów bezpośrednich w 2005 roku, która powtórzyła się w 2014 roku, w okresie remontów infrastruktury.
W jakich czasach znajdujemy się w chwili obecnej?
Pełen rozmiar grafiki pod tym linkiem.