Plan schematyczny stacji w Wyszkowie z 1951 roku

Archiwalny plan stacji kolejowej w Wyszkowie z 1951 roku w wersji uaktualnionej 20.03.1973r. Oryginalny plan obejmuje układ torowy, obiekty kolejowe, rampy i bocznice, granice rejonów nastawni oraz tabele z pomiarami długości torów, odległości semaforów, wykazem obiektów i parametrów danych rozjazdów. Dostępny poniżej plan skupia najważniejszy wycinek z dokumentu czyli układ torowy i obiekty kolejowe.


Kliknij aby powiększyć w nowej karcie

Układ torowy wczoraj i dziś

Najważniejsze tory i rozjazdy na stacji w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat nie uległy zmianom. Po opracowaniu tego planu w późniejszych latach zmodyfikowano jedynie tory boczne w kierunku Ostrołęki (przedłużenie torów 2 i 4) oraz układ torów w kierunku fabryki mebli. Poniżej zamieszczam porównanie z teraźniejszością i najważniejsze zmiany jakie można dostrzec po przeanalizowaniu tego planu.

Tego już nie ma:

  • Tor nr 100 do Huty Szkła.
  • Tory boczne dla wagonów towarowych nr 8 i 10.
  • Przedłużenia torów nr 2 i 4 w kier. Ostrołęki do formowania składów towarowych, mierzenia i ważenia wagonów. Ich układ w późniejszych latach zmodyfikowano i usunięto z toru szlakowego rozjazd nr 33, kierujący na te tory boczne.
  • Zabudowania w rejonie budynku dworca.
  • Bocznica do magazynu fabryki mebli i magazynu ZAR (w późniejszych latach zmodyf. przebieg toru).
  • Posterunek dyspozytorski Wz w budynku dworca oraz (zaznaczony na planie) jego rejon.
  • Tor nr 9 na plac przeładunkowy z zespołem suwnic.
  • Sygnalizacja mechaniczna kształtowa, obowiązująca do 2004 roku.
  • Pompownia przy moście kolejowym która transportowała wodę z rzeki do wieży ciśnień na stacji.
  • Tor wyciągowy nr 6 zakończony za przejazdem kol. z ul. Pułtuską, który podczas elektryfikacji skrócono na wys. budki dróżnika.

Warto przy okazji dodać, że dawniej za tor szlakowy przechodzący przez Wyszków służyły tory nr 6 i 2

To się zmieniło:

  • Montaż sygnalizacji świetlnej i osygnalizowanie (obecnie zamkniętego) toru nr 6 co umożliwiło wyprawianie z niego pociągów.
  • Dodanie zespołu rozjazdów sterowanych elektrycznie za peronami z torów 1 i 5 na tor nr 3 min. na potrzeby odstawiania pociągów kończących bieg z Warszawy.
  • Nastawnia wykonawcza Wz2 od strony Ostrołęki po likwidacji post. w budynku dworca stała się główną nastawnią dysponującą Wz odpowiedzialną za ruch na stacji.

Za podesłanie archiwalnego planu przekazuję podziękowania dla Piotra Kosińskiego (kosinus.mazowsze.pl)