Pociągi osobowe pod Łomżą na fotografii z 1992 roku

Historia kolei pasażerskiej w dawnym mieście wojewódzkim Łomży zakończyła się 31.03.1993 roku. Łomża zajmuje trzecie miejsce w rankingu miast powyżej 15 tys. mieszkańców bez kolei pasażerskiej. Na liczącej 17 km linii kolejowej nr 49 Śniadowo — Łomża o kategorii znaczenia miejscowego znana jest tylko garstka archiwalnych fotografii. Jakiś czas temu na grupach społecznościowych pojawiły się zdjęcia pociągów spod Łomży z okolic 1992 roku, udostępnione przez Pana Krzysztofa Misarskiego. Według moich ustaleń, gdy pisałem o pociągu pośpiesznym „Kurpie” rel. Ostrołęka — Warszawa Zachodnia, w tamtym okresie wagony, bądź grupa wagonów nie kursowała już bezpośrednio z i do Łomży (przesiadka w Ostrołęce). Zdjęcia w mojej opinii przedstawiają raczej pociągi relacji Ostrołęka — Łomża, niż składy od wspomnianego wcześniej „Kurpia”.

Ostrołęckie lokomotywy SU45 i SP45 w akcji

  • Pierwszy osobowy prowadzi SP45-015 — wtedy najstarsza z serii w lokomotywowni Ostrołęka.
  • Drugi pociąg ciągnie również ostrołęcka SU45-236 — SP przebudowana w 1991 r. z parowego systemu ogrzewania pociągu na elektryczne, na które kolej przechodziła w tamtym okresie. Widać również w składzie wagon w nowym malowaniu PKP (kremowo-zielonym).

Podziękowania dla autora zdjęć za podesłanie i zgodę na publikację.