Plan schematyczny stacji w Wyszkowie
z 1951 roku

Archiwalny plan stacji kolejowej w Wyszkowie pochodzący z 1951 roku w wersji uaktualnionej na dzień 20.03.1973. Oryginalny plan obejmuje układ torowy, obiekty kolejowe, rampy i bocznice, granice rejonów nastawni oraz tabele z pomiarami długości torów, odległości semaforów, wykazem obiektów i parametrów danych rozjazdów. Dostępny powyżej plan jest wycinkiem przedstawiającym najistotniejszą część dokumentu: układ torowy wraz z obiektami kolejowymi.

Układ torowy wczoraj i dziś

Najważniejsze tory i rozjazdy na stacji w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat nie uległy zmianom. Po opracowaniu tego planu w późniejszych latach zmodyfikowano jedynie tory boczne w kierunku Ostrołęki (przedłużenie torów 2 i 4) oraz układ torów w kierunku fabryki mebli. Poniżej zamieszczam porównanie z teraźniejszością i najważniejsze zmiany jakie można dostrzec po przeanalizowaniu tego planu.

Tego już nie ma

  • Tor nr 100 do Huty Szkła.
  • Tory boczne dla składów towarowych nr 8 i 10.
  • Przedłużenia torów nr 2 i 4 w kierunku Ostrołęki do formowania składów towarowych, mierzenia i ważenia wagonów. Układ tych torów zmodyfikowano w późniejszych latach i usunięto z toru głównego rozjazd nr 33, kierujący na te tory boczne. (Ślad po nim w torze widoczny jest do dziś)
  • Bocznica do magazynu fabryki mebli i magazynu, nazwanego skrótowo na schemacie „ZAR”. W późniejszych latach zmodyfikowano przebieg torów bocznicowych.
  • Tor nr 9 na plac przeładunkowy z zespołem suwnic, zlikwidowanych w latach 90.
  • Przedłużenie toru nr 2 zakończone za przejazdem kol. z ul. Pułtuską, które podczas elektryfikacji skrócono do wysokości budki dróżnika.
  • Sygnalizacja mechaniczna kształtowa, obowiązująca do 2004 roku.
  • Posterunek dyspozytorski Wz w budynku dworca oraz zaznaczony na planie jego rejon.
  • Zabudowania w rejonie budynku dworca.
  • Pompownia przy moście kolejowym która transportowała wodę z rzeki do wieży ciśnień na stacji. Latem przy niskim poziomie rzeki Bug, można dostrzec od strony Wyszkowa betonowe kręgi od tej instalacji.

Warto przy okazji dodać, że w dawnych czasach za tor szlakowy przechodzący przez Wyszków służył tor nr 2

To się zmieniło

  • Montaż sygnalizacji świetlnej w 2004 roku i osygnalizowanie (obecnie zamkniętego) toru nr 6 co umożliwiło wyprawianie z niego pociągów.
  • Dodanie zespołu rozjazdów sterowanych elektrycznie za peronami z torów 1 i 5 na tor nr 3 głównie na potrzeby obsługi pociągów kończących bieg z Warszawy. Oraz wyposażenie toru nr 5 w czujniki zajętości torów.
  • Nastawnia wykonawcza „Wz2” od strony Ostrołęki po likwidacji posterunku w budynku dworca stała się główną nastawnią dysponującą „Wz” odpowiedzialną za ruch na stacji.

Za podesłanie archiwalnego planu przekazuję podziękowania dla Piotra Kosińskiego (kosinus.mazowsze.pl)