Wyjątkowa, „ostrołęcka” lokomotywa ET22 w Wyszkowie
Lokomotywy elektryczne serii ET22 stanowią najliczniejszą serię lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych w Polsce. Po elektryfikacji linii Tłuszcz — Ostrołęka, zakończonej w 1985 roku do lokomotywowni Ostrołęka trafiły pierwsze, praktycznie nowe elektrowozy. Jednym z nich jest prezentowany egzemplarz o numerze 933. Po wyprodukowaniu w 1985 roku przez pierwsze półtora miesiąca stacjonował w lokomotywowni Warszawa Olszynka Grochowska, a potem rozpoczął karierę w Ostrołęce, która trwała aż do 1997 roku. W trakcie swojego stacjonowania otrzymał na czołach lokomotywy herb, który podobno wcześniej nosiła lokomotywa SP45-056. Herb miasta Ostrołęki na tej lokomotywie na pewno jest od 1989 roku, ale o tym w dalszej części wpisu. Ozdoby na taborze kolejowym, czyli herby, czy np. detale pojazdów podkreślane farbą były popularne w tamtym okresie, lecz po przemianach na kolei zniknęło to praktycznie do zera, ale o dziwo nie z lokomotywy ET22-933.
Lokomotywa, która wystąpiła w filmie
Lokomotywę można rozpoznać na filmie Ryszarda Załuskiego „Galimatias, czyli kogel-mogel II” w trakcie sceny na stacji Warszawa Centralna w około 1:10:00 filmu wjeżdża z pociągiem. Moją osobistą teorią co do pociągu na filmie jest to, że mógł to być kursujący w tamtym czasie Poznań – Ostrołęka, który na stacji Warszawa Centralna zmieniał kategorię z pośpiesznego na osobowy. Dodatkowo lokomotywy właśnie tej serii zdarzały się na tym pociągu.
Naprawa i przywrócenie barw historycznych
Na początku 2018 roku lokomotywa trafiła na naprawę rewizyjną, gdzie zadecydowano o przemalowaniu ją na barwy historyczne. Jest to w ostatnich latach popularny zabieg wśród przewoźników kolejowych, by pojedyncze sztuki lokomotyw malować w różne schematy malowań z poprzednich lat, jakie występowały na PKP, co czyni je wyjątkowymi. Oprócz herbu na boku lokomotywy można znaleźć archiwalny napis „Lokomotywownia Centralna DOKP Ostrołęka”. W kwietniu elektrowóz ruszył w trasę.
Wizyta w „dawnym domu”
Z okazji kolejnego festynu dworcowego w Ostrołęce w dniu 17.06.2018 lokomotywa przyjechała na pokaz wystawy taboru, a następnego dnia w drodze powrotnej luzem przyjechała rano do Wyszkowa. Maszyna podjęła się zatrudnienia na pociągu towarowym rel. Wyszków – Tarnowskie Góry i ruszyła około godziny 14. „Żywy pomnik” ostrołęckiej kolei w schemacie malowania sprzed 30 lat teraz kursuje po całym kraju.