Dalekie. Na tej stacji semafory zgasły 11 lat temu
Obecnie opuszczona, rozkradziona i zdegradowana do roli przystanku osobowego stacja jest przykładem wprowadzonego przez zarządcę infrastruktury „rozwiązania oszczędnościowego”. Co się zmieniło przez te lata? Czy Dalekie ma szanse powrócić do stanu sprzed dekady?
Najsmutniejsze miejsce na linii kolejowej Tłuszcz — Ostrołęka
Stacja kolejowa Dalekie znajduje się na 30 kilometrze linii kolejowej nr 29 Tłuszcz — Ostrołęka (10 km za stacją w Wyszkowie). Od zachodu przylega do niej wieś Dalekie-Tartak. Całość otoczona jest gęstymi lasami Puszczy Białej. Stacja posiadała w czasach normalnego funkcjonowania jeden peron z dwiema krawędziami, dwa zelektryfikowane tory dodatkowe, sygnalizację świetlną, kilka sterowanych ręcznie rozjazdów oraz dwa tory boczne które prowadziły do placów przeładunkowych pobliskich tartaków. Tak było do 2009 roku. Co jest dziś? Prawdopodobnie do dzisiaj jeszcze znajdzie się część osób która uważa, że „w Dalekim miną się pociągi”.
Stacja została zamknięta 2 czerwca 2009 roku. Zamknięte zostały rozjazdy, nastawnie i wszystkie tory oprócz szlakowego, na którym na całej długości nieczynnej stacji z powodu cyt. „Zamknięta stacja Dalekie dla potrzeb techniczno-ruchowych” obowiązuje prędkość do 40 km/h. Jest to obecnie jedyna nieczynna stacja na całej linii, która pełni funkcję przystanku osobowego.
Cios w przepustowość linii odczuwany do dzisiaj
Likwidacja punktu na linii jednotorowej umożliwiającego krzyżowanie pociągów pomiędzy stacjami w Wyszkowie i Przetyczy (która do dziś nie doczekała się żadnej modernizacji – w tym instalacji sygnalizacji świetlnej oraz powiększenia liczby torów dodatkowych) spowodowała wydłużenie „odstępu” pomiędzy wyprawianymi pociągami. Ewentualne opóźnienie ruchu na odcinku Wyszków – Przetycz (21 km) powoduje dodatkowe oczekiwanie planowych składów wyjeżdżających z Ostrołęki i Tłuszcza. Ruch towarowy na linii prowadzony jest przede wszystkim nocami, ale pół doby nie jest wystarczające do przepuszczenia wszystkich pociągów. Problemy pojawiają się również w przypadku remontu. Trzeba wówczas zamykać cały 21 km szlak i wprowadzać komunikację zastępczą, zamiast zamykając krótszy odcinek np. Wyszków — Dalekie czy Dalekie — Przetycz.
Następne w kolejce były Gierwaty, które ponownie otwarto
Kilka miesięcy po zamknięciu stacji, 15 grudnia 2009 roku zamknięto na linii w ramach oszczędności kolejną stację, tym razem Gierwaty koło Ostrołęki. Mała stacja z dwoma zelektryfikowanymi torami dodatkowymi, wyróżniająca się w tamtym okresie sterowaniem tylko z jednej nastawni dzięki nowszym urządzeniom przekaźnikowym. Ze względu na rosnący ruch pociągów towarowych, 4 listopada 2013 roku stację Gierwaty uruchomiono ponownie i działa ona do dziś. Warto przypomnieć, że w latach 90. XX w. jako pierwszą zlikwidowano (również fizycznie) stację Goworowo, która do dziś jest tylko przystankiem osobowym notabene odsuniętym kilka kilometrów od centrum samego Goworowa. Po dawnej stacji nie został już nawet ślad.
Los nieczynnej stacji pozostaje bez zmian
Na przestrzeni lat pojawiały się różne informacje dotyczące planowanych rozwiązań, jakie mogłyby zostać zastosowane przy przywracaniu do użytku stacji w Dalekiem. Na przykład sterowanie miejscowe stacją z Wyszkowa, co wiązałoby się z montażem monitoringu i przebudową urządzeń sterowania ruchem. Nieczynne tory stacyjne wyglądają na kompletne, a nieczynne semafory na utrzymane. Niestety aktualnie nie słychać nic o realnych planach powrotu stacji do stanu czynnego, a co za tym idzie przywróceniu pełnej przepustowości jednotorowej linii kolejowej nr 29.
Zachęta dla złodziei
Rzeczą, jakiej kolej chyba w ogóle się nie spodziewała w momencie zamykania tej stacji w ramach oszczędności są materialne straty. W latach 2016-2018 doszło do dewastacji i kradzieży infrastruktury na stacji. Nieużywana i opuszczona stacja stała się obiektem zainteresowań lokalnych pasjonatów metali szlachetnych, którzy kawałek po kawałku, w profesjonalny sposób, nie oszczędzając nawet teownikowych konstrukcji wsporczych(!) tzw. wysięgników. Skradziono całe sekcje sieci trakcyjnej na obu torach dodatkowych stacji, co daje dodatkowe straty na około kilkadziesiąt tysięcy zł.
Fotograficzne porównania
Kolega Paweł Mielniczak, który również dokumentuje kolej w regionie, w swoich zbiorach posiada zdjęcia czynnej stacji z 2008 i 2009 roku w ostatnich tygodniach i dniach funkcjonowania. Poniżej prezentujemy porównania naszych fotografii, jak ten punkt na sieci kolejowej zmienił się w ciągu ostatnich 11 lat.
2009
2020
Pozostałe fotografie P. Mielniczaka
Kilka autorskich zdjęć z galerii
Pozostałe zdjęcia ze stacji Dalekie w galerii /foto [link]
Plan stacji z 1982 roku
W ramach ciekawostki Piotr J. Kosiński udostępnił ze swoich zbiorów plan sytuacyjny stacji Dalekie z 1982 roku. Widać na nim, że stacja przed elektryfikacją posiadała jeden tor dodatkowy przy peronie, a tor nr 3 był typowo przeładunkowym torem bocznym (widać zaznaczone umiejscowienie dźwigu / suwnicy) osłoniętym wykolejnicami. Prawdopodobnie na przełomie lat 80/90. stacja została rozbudowana o jeden tor dodatkowy i zamontowano również sygnalizację świetlną.
Podziękowania dla kolegów za podesłanie powyższych materiałów!